Ni elever er i gang med at opsætte en teaterforestilling,
der bliver spillet til Egmont Højskolens GrundlovsFestival. Både teaterstykket og festivalen markerer 100-året for den
grundlovsændring, som betød at kvinder og fattige fik stemmeret.
GrundlovsFestivalen strækker sig over to dage og kombinerer skolens årlige
grundlovsmøde med forårssemesterets musikfestival.
"Det egentlige projekt var, at jeg skulle skrive en
forestilling til undervisningsbrug, som professionelle skuespillere skulle
spille. Vi fik ikke pengene til det projekt, så i stedet er blevet til, at det
er elever, der er skuespillere. Det synes jeg faktisk også er bedre",
siger Egmont Højskolens dramalærer Kim Asmussen.
Eleverne, som er med i forestillingen, har valgt et
modulfag. I timerne indøver de stykket sammen med Kim Asmussen og dramaturg
Bjørn Brinch.
Foto: Christian Brændbyge, elev på modulfaget Foto.
Kim Asmussen instruerer teaterholdet.
|
Elevernes forhold til Grundloven
Stykket er skrevet på baggrund af mange samtaler. Det har
været altafgørende at få elevernes bud på grundloven.
"Jeg har simpelthen gået rundt og talt med eleverne om,
hvad grundloven betyder for dem. Det har givet mange gode samtaler om
grundlovens forhold til ytringsfrihed, demokrati og andre temaer i grundloven.
Ud fra de snakke har jeg så kunnet skrive stykket, som blandt andet består af
små absurde scener, der handler om noget af det jeg og eleverne har talt
om", fortæller Kim Asmussen.
![]() |
Foto: Simone Bengtsson, elev på modulfaget Foto.
Højskolelærer Kim Asmussen har skrevet stykket på baggrund af samtaler med skolens elever.
|
Stykket var oprindeligt skrevet til otte skuespillere, men
da der var ni, der ville have faget, skrev Kim Asmussen en ekstra rolle ind. Nu
er eleverne i gang med at øve rollerne scene for scene.
![]() |
Foto: Sophie Andersen Dolmer, elev på modulfaget Foto.
Eleverne har leveret input til teaterstykkets handling.
|
"Udover det traditionelle skuespillerhåndværk, hvor man
lærer rollerne, har de også valgt at se på karakterne i stykket. De har
eksempelvis set på hvordan politikere som Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke
Rasmussen bruger kropssprog. De karakterer prøver de så at indarbejde i
stykket," siger Kim Asmussen.
Manglende ord kan være centrale
En af de andre udfordringer har været at skabe et stykke,
hvor elever med kommunikationshandicap er ligeværdige med de øvrige.
Udfordringen er blevet løst ved at give dem centrale roller.
"I stykket er det både en med kommunikationshandicap,
som skaber intrigerne og en med få ord, som skaber løsningerne. Det er en
vigtig demokratisk vinkel, at ord og kommunikationsproblemer ikke nødvendigvis
behøver at give dig en perifer rolle i demokratiet", siger Kim Asmussen.
![]() |
Foto: Nikolaj Kjærulff, elev på modulfaget Foto.
Læseprøverne er i fuld gang.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar